Wydarzenia

Terapia ręki

Dlaczego uczymy dzieci pisania odręcznego?

Dlaczego uczymy dzieci pisania odręcznego?

Aby dziecko mogło pisać odręcznie, jego mózg musi być zdolny do zapamiętywania, koncentracji i utrzymania uwagi. Dopiero wtedy możliwa jest koordynacja pracy mózgu z ruchami dłoni, nadgarstków i palców. Pisanie odręczne to złożona i wysoko zorganizowana czynność, która dla wielu dzieci jest trudna do opanowania.

Potrzeba pisanie odręcznego

Pojawia się pytanie: skoro my, dorośli, coraz częściej korzystamy z telefonów, laptopów i komputerów, czy nauka pisania odręcznego jest nadal potrzebna? Odpowiedź naukowców jest jednoznaczna: tak. Dzieci powinny jak najwcześniej doświadczać dotyku, bawić się rączkami, rysować, malować i manipulować różnymi przedmiotami. Te aktywności przygotowują zarówno mózg, jak i rękę do pisania odręcznego.

Zalety pisania odręcznego

Badania wykazują, że pisanie odręczne aktywuje mózg bardziej niż pisanie na klawiaturze. Taka aktywność sprzyja lepszemu zapamiętywaniu, kodowaniu i przetwarzaniu nowych informacji, a więc wpływa na zdolność uczenia się. Ręczne pisanie zostawia w pamięci głębszy ślad niż pisanie na komputerze. Dlatego sporządzanie notatek długopisem pozwala lepiej zrozumieć i zapamiętać nowe treści.

terapeuta ręki i pismo odręczne

Wczesna interwencja i terapia ręki

Osoby pracujące z dziećmi powinny umieć wcześnie wykrywać nieprawidłowości w zakresie motoryki dużej i małej. Szybka reakcja pozwala zapobiec utrwaleniu nieprawidłowych wzorców. Im wcześniej podjęta terapia, tym większa szansa na wyeliminowanie problemu.

Jedną z najskuteczniejszych metod wspierających rozwój dziecka jest terapia ręki. To holistyczne podejście, które promuje rozwój motoryki dużej jako podstawę późniejszych osiągnięć manualnych dziecka.

Terapia ręki jako klucz do rozwoju manualnego dziecka

Dzięki terapii ręki możliwe jest wczesne wykrycie i korygowanie nieprawidłowości, które mogłyby utrudnić dziecku rozwój manualny, a w konsekwencji także naukę pisania czy wykonywanie codziennych czynności. Kluczowym elementem terapii jest jej dostosowanie do indywidualnych potrzeb dziecka, co zwiększa efektywność działań.

Warto pamiętać, że terapia ręki nie jest tylko formą leczenia, ale także świetnym sposobem na wspieranie naturalnego rozwoju dziecka poprzez zabawę. Dzięki temu proces nauki staje się dla malucha przyjemny i motywujący.

Terapia ręki to nieocenione narzędzie w pracy z dziećmi, które wspiera ich rozwój na wielu poziomach – od motoryki dużej i małej, po zdolności poznawcze. Wczesna interwencja, cierpliwość i odpowiednie ćwiczenia mogą zdziałać cuda, przygotowując dziecko nie tylko do pisania odręcznego, ale także do radzenia sobie z wyzwaniami codziennego życia.

O mnie

Mateusz Staudt: trener Masażu Shantala. Ojciec Kai, mąż Oli, syn Jolanty.
Właściciel Szkoły Masażu Shantala i Terapii Funkcji Poznawczych.

Kliknij!

Instytucja Szkoleniowa nr 2.08/00008/2020

Posiadamy Certyfikat Jakości TGLS – jeden z najważniejszych w kraju